Havárie Extry
Tyto nepříjemné události, kdy se éro tvrdě potká se zemí se čas od času přihodí každému leteckému modeláři. Jak se říká, modeláře dělíme na dvě skupiny, a to na ty, kteří už havarovali a pak na ty, které havárie čeká. Já jsem se momentálně připojil k první skupině a doufám, že do druhé skupiny se zase jen tak brzy nedostanu.
Důležité je se z chyb, které vedly k havárii poučit, vyvodit z nich patřičné poučení a napříště se jich pokud možno vyvarovat.
A co se vlastně přihodilo?
Moje milá Extra, se kterou jsem létal již čtvrtou sezonu zahajovala shodou okolností také čtvrtý ročník Letovického polítání. MVVS 50 bez problému naskočil, provedl jsem zahřátí motoru, motorovou zkoušku, otestoval funkčnost všech kormidel a Extru poslal do vzduchu.
Prvních asi 5 minut probíhal let naprosto bez problému, provedl jsem pár základních akrobatických obratů a pak přišel ten osudný okamžik.
Letěl jsem ve vodorovném letu nad plochou, pak jsem Extru zvedl ke kolmému letu vzhůru na plný plyn, což se ještě chvíli dařilo. Chtěl jsem udělat pár stoupavých výkrutů a pak zakončit souvratem. Jenže na povel k výkrutům již Extra nereagovala, stáhla si plyn, chvíli ještě letěla setrvačností vzhůru, ale pak zlověstně sklopila čumák k zemi a asi ze 70m dopadla kolmo na letištní plochu.
Samozřejmě jsem zuřivě páčkoval, ale vysílačový modul Jeti v MC-19 tvrdošíjně hlásil ztrátu signálu. Jedním uchem jsem také zaslechl komentátorova slova: tak to je evidentně neřízený model....
To, že se jednalo o totální destrukci modelu asi nemusím popisovat, přiložené fotky jsou jistě dostatečně výmluvné.
Napadla mě samozřejmě spousta příčin, proč se mohlo ztratit spojení mezi přijímačem(Rx) a vysílačem(Tx). Jenže, jak jsem postupně začal prozkoumávat trosky modelu, tak se začaly i postupně vylučovat možné, mnou zamýšlené příčiny havárie.
Napájení Rx a serv jsem měl realizováno přes lineární BEC Dualsky se dvěma sadami Li-Ion Jeti 1600mAh/2S.
-když jsem dorazil k modelu, tak BEC svítil zeleně, což znamená plně nabité baterie, konektory od baterií byly zapojeny,
-obě baterie měly doma po změření napětí přes 4V na článek, takže v podstatě plně nabité,
-poté jsem havarovaný přijímač v troskách modelu zapojil, vše zůstalo tak, jak se v pytli doneslo domů, vše fungovalo bez problémů, a to včetně dosahu!!
-také jsem odkontroloval vysílací anténu, zda byla důkladně zašroubovaná ... a byla.
Na to se můžete podívat na videu.
Naštěstí jsem měl na přijímači(Duplex R8) nastaven failsave na plyn, což bylo při této události asi ten nejdůležitější pozitivní počin! Nedovedu si představit, že by neovladatelná Extra letěla bez signálu na plný plyn! Asi ani nemusím dokončit myšlenku, co by se všechno mohlo kromě rozbitého modelu stát!
Nicméně výše popsané vede k děsivému závěru, na který mám strach pomyslet, natož jej vyslovit a napsat.
ANO, byla to ztráta signálu! Ztráta signálu v pásmu 2G4!
Nedokážu vysvětlit, jakým mechanismem k tomu mohlo dojít, nejsem odborník na elektroniku.
Je pravdou, že to stalo na modelářské akci, na které byla spousta souprav různých značek v pásmu 2G4. Netuším, kdo a jakou soupravu měl v tu chvíli zapnutou a jestli to mohla být příčina mého výpadku.
Co mě k tomuto závěru směruje?
-Extra byla odzkoušený model, nikdy předtím nedošlo ke ztrátě signálu,
-občas jsem Extru používal i jako vlečnou, tzn. létal jsem s ní daleko a vysoko, nikdy nebyl problém s dosahem,
-nebyla to závada na elektroinstalaci,
-zafungoval failsave,
-i v troskách modelu ovládání fungovalo, dosah v pořádku,
-s MC19 s Tx modulem JETI Duplex už jsem opět létal a vše je OK.
A proč vlastně píšu tento článek?
Jednak proto, abych se z toho trochu vypsal. Také proto, že bych rád věděl, jestli se třeba někomu nestalo něco podobného. V neposlední řadě pak proto, abych připomenul, že naše létající stroje jsou závislé, samozřejmě kromě pilota, také na technice a ta může kdykoliv vypovědět poslušnost. To je potřeba mít na paměti.
Radek