Projekt BIG LIFT-nová vlečná
Ke konci loňské letecké sezóny jsme s Honzou začali uvažovat o vlastním projektu konstrukce a stavby nové vlečné.
Vzhledem k obecně známému heslu, že vlečných není nikdy dost jsme se utvrdili v tom, že nová vlečná je zcela jistě nutná a potřebná. Jako vzor jsme si vzali Honzovu stávající vlečnou, kterou je BIG LIFT.
Po průzkumu trhu jsme jednoznačně došli k závěru, že vlečnou dle našich požadavků ještě nikdy nikdo nevymyslel a nevyrobil a musíme si ji tedy zrealizovat sami, a to kompletně od návrhu konstrukce až po stavbu.
Zadání bylo následující:
-osazení motorem 50-60cc,
-podmínka jednoduché, ale přitom přesné stavby, která bude víceméně skládačkou frézovaných dílů, bez nutnosti jakýchkoliv šablon,
-pevná a odolná konstrukce ( četnost startů a přistání dá konstrukci pěkně zabrat), ale pokud možno s přijatelnou celkovou hmotností éra,
-vzhledově musí vypadat jako normální éro, žádná účelová mašina na vlekání,
-domyšlené detaily jako např. motorový domek, přepážky na umístění serv, odnímací kryty pro osazení elektronikou, atd.
-částečně schovaný muffler ve spodní části trupu.
Možná by se našlo více podmínek, o kterých jsme uvažovali a které se i zapracovaly do konečného řešení, ale toto jsou alespoň ty hlavní.
Nezbývalo, než začít s kreslením! Osvěžil jsem prachem zaváté znalosti z kreslení v programu Sketchup a pustil se do konstrukce křídla. Honza dodal rozměry základní geometrie křídla, zvolili jsem osvědčený profil NACA 2414 a já se pustil do prvních Sketchupových tahů myší.
Pod neustálou Honzovou kontrolou virtuální křídlo celkem utěšené rostlo před očima a koncem listopadu byly připraveny podklady pro frézování. Podle očekávání v polovině prosince dorazily plata topolové překližky z vyfrézovanými díly, radost pohledět!
Hned jsem se pustil do stavby, všechny frézované díly po drobném dopilování rádiusu v rozích jednotlivých dílů od nástroje krásně sedly do sebe a během několika desítek minut byla polovina křídla nasucho sestavená.
Pár fotek ze stavby křídla je v galerii. Křídla bohužel ještě stále nejsou hotovy, protože bylo nutné začít s druhou složitější fází, a to je nakreslení trupu. Předal jsem tedy Honzovi montážní trubky na stavbu křídla a začal s kreslením.
Kreslení trupu zabralo po chvilkách asi 3 měsíce, bylo totiž nutné naučit se některým novým pokročilejším postupům v kreslicím programu Sketchup. Navíc jsem kreslil dvě varianty motorového domku, pro MVVS-58 a ZDZ-56 (resp.EME-60), které zabraly docela dost času, doufejme, že se to vyplatilo. Rovněž probíhaly ostré diskuze a tříbily se názory na řešení některých konstrukčních uzlů trupu. Vše samozřejmě ve prospěch toho nejoptimálnějšího řešení!
Trup je v této chvíli dokreslen a podklady předány k frézování. Už se s Honzou těšíme na tu „naši“ skládačku. Mám však obavy, že přijde na řadu až skončí letošní letecká sezona 2017.
Radek
Náhledy fotografií ze složky Projekt BIG LIFT - nová vlečná