Letovické polítání 2017
Tentokráte bych začal svůj komentář k Letovickému polítání 2017 netradičně, a to poděkováním všem, jež se podíleli na hladkém průběhu této akce, to jen pro případ, že by někdo nedočetl až do konce...
Děkuji tedy všem aktivním členům našeho Letecko-modelářského klubu a Leteckého klubu Letovice za perfektní práci, bez které by nebylo možné akci uspořádat.
A teď již k Letovickému polítání 2017. Předpověď počasí na sobotu 15. července nebyla bohužel příznivá, nějaké přeháňky, vítr kolem 6 m/s. Ve čtvrtek tak došlo na strategické rozhodnutí a termín akce jsme posunuli na neděli 16.července. Nebyl jsem příliš přesvědčen o správnosti tohoto rozhodnutí, protože přeložení termínu je vždy z mnoha důvodů problematické, ale jak se ukázalo, tak podstatně lepší nedělní počasí nakonec přilákalo dostatek diváku i účinkujících pilotů.
Po krátkém úvodním brífinku se v rychlém tempu rozběhl komentovaný program, kdy jedna letová ukázka střídala druhou. Zkušený komentátor Ondra Barša měl mnohdy plné ruce kartiček od hlásicích se pilotů k letovým ukázkám a jak je jeho zvykem, kořenil suchá technická data o modelech drobnými vtípky, což navodilo příjemnou atmosféru přátelského setkání více, než veřejné akce. Za to mu jistě patří uznání.
Letových ukázek bylo opravdu mnoho, takže nezbývá, než abych vybral ty nejzajímavější a zároveň se omluvil těm, na které se v tomto výčtu nedostane, neboť by z tohoto komentáře vznikl román.
Mezi nejzajímavější modely patřila polomaketa u nás méně známého letadla Bugatti 100P Jiřího Šimka z modelářského klubu Boskovice. Model si postavili společně, tedy každý svůj, s Radimem Mertou, který je i autorem konstrukce modelu. Pokud by někdo měl zájem seznámit se s velmi zajímavou historií tohoto unikátního letadla, doporučuji shlédnout tento dokument: https://www.youtube.com/watch?v=inp17tmECRs . Vrátím se ale k letové ukázce, 16kg vážící Bugatti 100P v rukou Jiřího Šimka předvedla opravdu mimořádně stabilní a přitom obratný let. „Bugatka“ je osobnost mezi letadly, na žádném letišti ho jistě nikdo nepřehlédne!
Mezi mimořádné modely lze jistě počítat i maketu cvičného dvousedadlového kluzáku LF-107 Pionýr s rozpětím 4,4m a váhy okolo 18kg provedeného do posledního detailu. Stavba Pionýra je prací Josefa Machače, který na skutečném kluzáku na letišti v Letovicích v 60.letech minulého století prodělal plachtařský výcvik. Splnil si takto svůj sen, vidět „svůj“ stroj OK-2267 po více než půlstoletí opět ve vzduchu a také si ho na dálku RC soupravou ovládat. Hlavním pilotem modelu byl však na Antonín Mašnégl, zkušený větroňář i vlekař, který Pionýra bezpečně vodil od startu až do přistání. Zde si musím přihřát svou polívčičku i já, jelikož se mně podařilo maketově vyvlekat Pionýra svou účelovou vlečnou GoGo, a to vůbec poprvé, nikdy předtím jsem tohoto krasavce neměl na druhém konci lana. Byl to opravdu příjemný zážitek.
Se svým nádherně provedeným modelem větroně Démant vlastní konstrukce se za námi přijel podívat i kamarád Karel Faltus z Ústí nad Orlicí, předvedl nám dlouhé termické lety a vždy bezpečné přistání. Jeho modely jsou okrasou každé akce a mají vynikající letové vlastnosti. K modelářským aerovlekům se přidal ještě Honza Musil se větroněm Sagitta a občas také já se svým ASW-28.
Rovněž musím zmínit divácky velmi atraktivní akrobatická vystoupení „kluků“ ze sousedního modelářského klubu z Boskovic. Radek Hejl, šéf klubu předvedl 3D akrobacii se svým Veloxem Revolution s rozpětím 2,6m, poháněným motorem ZDZ 80. František Havlíček se svým model Pace Spirit s rozpětím 2m a motorem MVVS 45 zase krásnou plynulou „klasickou“ akrobacii. Dále se připojil se svým maketovým letem Radim Merta se Zlínem 226 s rozpětím 2,8m a motorem MVVS 50. Nesmím opomenout ani Vladimíra Kadrnožku s modelem hotlineru Scary, který nám předvedl, jakou dynamikou oplývají dnešní moderní elektrovětroně, kdy se v trupu probudí k životu elektromotor o výkonu 1,5 kW.
Všichni účinkující i přihlížející diváci netrpělivě čekali na letovou ukázku celokompozitového cvičného proudového modelu Ondry Barši poháněného spalovací turbínou. Tento typ modelu na modelářských letištích není jen tak běžně k vidění. Ondra v průběhu dne předvedl dvě letové ukázky a dlužno dodat, že byly tak trochu z jiné dimenze. Jeho model je schopen dosahovat rychlosti až 250km/h, což se při nízkých průletech, které nám předváděl, jistě této rychlosti blížilo. Zde je video ze startování turbíny https://www.youtube.com/watch?v=g23-6vQoLq8.
Z našeho Letovického modelářského klubu musím ocenit Pavla Pivoňku, který byl schopen obyčejným kombíkem přepravit na letiště 4 velké modely letadel (Belanca, DHC Beaver, Piper Pawnee, Ryan) poháněné benzínovými motory a dokonce i se všemi předvést letové ukázky! To je opravdu obdivuhodný výkon. Rovněž není běžně k vidění start modelu z katapultu, který má "zmáknutý" k dokonalosti Radim Jiráček, navíc si modely staví opravdu vlastníma rukama od začátku až do konce. V jeho letové ukázce jsme viděli L-29 Delfín poháněný elektrickým dmychadlem https://www.youtube.com/watch?v=SGzJkEmIe9o.
A přidávám ještě jeden odkaz na krásné video z paluby dronu, které nám natočil sestříhal, ozvučil a věnoval Lukáš Hynek, za což mu patří velký dík:
https://www.youtube.com/watch?v=RYry-YtiCsE&t=403s
Radek
Náhledy fotografií ze složky Letovické polítání 2017
Komentáře
Přehled komentářů
Za sebe musím říci, že se mi průběh akce líbil. Byla to neděle opravdu odpočinková.
Jen mě mrzí, že Delfín nemohl ukázat naplno co v něm je, protože mě zradila baterka. A to v pátek byla ještě OK.
A ještě upozornění pro ty, co si toho nevšimli. V té Bugatti sedí sám Jirka.
Takže i já děkuji za pěkný den.
Radim
Jen pár doplnění
(Radim Jiráček, 19. 7. 2017 23:15)